Разработваме теми по логопедия за държавен изпит, конкурси, семестриални изпити, професионана квалификация, зачисляване в магистърски и докторски програми, опресняване на знания. Може да ви помогнем при изготвянето на теми по логопедия съобразно индивидуалите ви желания – обем, използвана литература, срок, други специфични изисквания.

За поръчки и въпроси пишете на кантактната форма, имейл или се обадете.

Примерни теми по Логопедия – държавен изпит бакалавър
КОМУНИКАЦИЯ И КОМУНИКАТИВНИ НАРУШЕНИЯ.

Комуникация – същност, характеристика. Вербални средства за комуникация.

Обща класификация на комуникативните нарушения.

Етапи в развитието на езика, говора и речта. Теории за усвояване на езика.

Етиологични фактори за поява на комуникативни нарушения.

Нарушения на невербалната комуникация – видове, средства за невербална комуникация и значение.

Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК).

Превенция на комуникативните нарушения.

Дефиниране на говора. Анатомия на говорния апарат.

Висши корови функции. Гнозис и агнозии.

Висши корови функции. Праксис и апраксис.

Фонемна система на българския език. Класификация на консонантната система на българския език.

Дефиниране на езика. Невропсихологична организация на езиковото функциониране.

Лингвистичен модел за структура на езика. Компоненти на езиковата система. Области на езиково функциониране.

Езикови нарушения на развитието в медицинския теоретичен модел.

Специфични езикови нарушения в лингвистичния, поведенчески теоретичен модел.

ЗАЕКВАНЕ

Етиология на заекването.

Техники за преодоляване на заекването и програми за терапия на заекване в детска възраст.

Техники за преодоляване на заекването и програми за терапия на заекване при възрастни.

ИНТЕЛЕКТУАЛНИ НАРУШЕНИЯ

Интелектуални нарушения при деца – видове, класификации, езикови, говорни и речеви нарушения.

Интелектуални нарушения при възрастни, езикови, говорни и речеви нарушения – оценка и терапия.

АРТИКУЛАЦИОННИ НАРУШЕНИЯ

Специфични артикулационни нарушения. Дефиниране на проблема. Класификация. Етиология. Симптоми.

Етапи и съдържание на логопедичната интервенция при специфични артикулационни нарушения. Структура и специфика на работата.

Диференциално-диагностични симптоми между проявите на неправилна артикулация и фонологичен езиков дефицит.

АУТИЗЪМ

Разстройства от аутистичния спектър – видове, класификации, прояви.

Разстройства от аутистичния спектър – интервенции за подобряване на езиковите и говорни умения.

Терапии – практики основани на доказателства за подпомагане на разстройства от аутистичния спектър.

ДИСЛЕКСИЯ

Дислексия на развитието. Дефиниране на състоянието. Класификация на дислексичните прояви.

Етиологични хипотези за дислексия на развитието.

Описание на типовете грешки в дислексичното четене и писане. Предпочитан модел за когнитивна преработка на писмена вербална информация.

ДИЗАРТРИЯ

Псевдобулбарна дизартрия – клинична изява и оценка на дизартричния синдром.

Терапевтични подходи в речевата терапия при булбарна дизартрия.

ДРУГИ КОМУНИКАТИВНИ НАРУШЕНИЯ И ТЕРАПИИ

Клинична характеристика на експресивните афазии. Описание на нарушенията на езиковите функции при моторна кортикална афазия и транскортикална моторна афазия.

Терапевтични подходи за преодоляване на езиковото нарушение при аномия.

Емоционално-поведенчески разстройства в детска възраст и комуникативни нарушения.

Работа с родители на деца с емоционално-поведенчески разстройства – значение, принципи и предизвикателства. Родителски програми.

Нарушения при увреди в структурата на периферния говорен апарат.

Логопедична терапия при вродени цепки на устните и небцето.

ОБЩЕСТВЕНО ЗДРВЕ И ПРОФИЛАКТИКА

Основни показатели (измерители) на общественото здраве. Здравето като основна потребност.

Промоция на здравето. Отавска харта. Здравното възпитание при промоция на здраве. програма за промоция на здраве.

 

Теми за държавен изпит Логопедия – магистър
ЛОГОПЕДИЯТА КАТО НАУКА

Предмет задачи връзка с други науки; методологически основи на логопедията; частни принципи и методи на логопедията; актуални диагностични и терапевтични проблеми на съвременната логопедия.

ЕСТЕСТВЕНО – НАУЧНИ ОСНОВИ НО ЛОГОПЕДИЯТА

Език и езикова система. Анатомо-физиологични и невропсихологични механизми на речевата дейност. Функционална система и речева функционална система.

РАЗВИТИЕ НА ЕЗИКА И РЕЧТА В ОНТОГЕНЕЗАТА

Периодизация н характеристика на отделните периоди. Психолингвистична характеристика на нивата на речево развитие в случаи на езикова патология.

ЕЗИК, РЕЧ И РЕЧЕВА ДЕЙНОСТ

Психологични и психолонгвистични аспекти. Йерархична структура на езика като знакова система.

ПСИХОЛИНГВИСТИЧЕН МОДЕЛ НА ПОРАЖДАНЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ НА РЕЧЕВИЯ АКТ

Същност и характеристика на речевата патология при нарушения на подсистемите на речта. Класификация на Л. Мавлов.

ЕТИОЛОГИЯ НА РЕЧЕВИТЕ НАРУШЕНИЯ

Причини за патологията в речевата дейност. Биологични и социално-психологични фактори. Механизми на нарушение на речевата дейност. Особености на несформираност и дисфункции на езиковота и речева система.

КЛАСИФИКАЦИЯ НА РЕЧЕВИТЕ НАРУШЕНИЯ ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ЛОГОПЕДИЯТА.

Клинико-педагогическа и психолого-педагогическа класификация: критерии при разработването и структурирането.

ОСНОВНИ АСПЕКТИ НА ЛОГОПЕДИЧНАТА ДИАГНОСТИКА

Етапи, принципи и съдържание

СИСТЕМА И МЕТОДИ НА ПСИХОДИАГНОСТИЧО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДЕЦА С РЕЧЕВА ПАТОЛОГИЯ

Анамнеза (видове). Невропсихологичен профил при изследване на висши корови функции (гнозис, праксис, реч).

СТРУКТУРА И МЕТОДИ НА ДИАГНОСТИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УСТНА РЕЧ ПРИ ДЕЦА С ЕЗИКОВО-ГОВОРНИ НАРУШЕНИЯ

Профил на изследване на синтактичното развитие в норма и патология. Схема на невропсихологично обследване на импресивна и експресивна реч.

ХАРАКТЕРИСТИКА И ОСОБЕНОСТИ НА ВИСШИТЕ ПСИХИЧНИ ФУНКЦИИ ПРИ РАЗЛИЧНИ ГРУПИ ДЕЦА С РЕЧЕВА ПАТОЛОГИЯ

Състояния и особености на внимание, възприятие, памет и мислене при деца с ринолаличен, дизартричен и алалиен синдром. Методи за изследване.

ХАРАКТЕРИСТИКА И ДИАГНОСТИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЛИЧНОСТТА ПРИ ДЕЦА С РЕЧЕВА ПАТОЛОГИЯ

Особености в поведението и характера на отделните групи деца с тежка речева патология. Влияние на речевия дефект върху самооценката; нарушенията на речта, като фрустриращ фактор. Характеристика на основните проективни методи в специалната психология.

НАРУШЕНИЕ НА ЗВУКОПРОИЗНОСИТЕЛНАТА СТРАНА НА РЕЧТА- ДИСЛАЛИЯ

Определение, етиология и теоретични постановки. Класификация и характеристика на основните форми.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА КОРЕКЦИЯ ПРИ ОТДЕЛНИТЕ ФОРМИ НА ДИСЛАЛИЯ

Етапи на въздействие, похвати за корекция на произношението при различните фонетични групи. Структура на логопедично занятие.

РИНОЛАЛИЯТА КАТО ВИД АРТИКУЛАЦИОННО НАРУШЕНИЕ

Етиология и механизъм на нарушение на речта при отделните форми;класификация и симптоматика. Влияние на ринолаличния синдром върху устната и пимена реч при децата.

ОСНОВНИ МЕТОДИ НА КОРЕКЦИЯ ПРИ ДЕЦА С РИНОЛАЛИЧЕН СИНДРОМ

Обследване на говорния апарат. Обследване на импресивна и експресивна реч. Етапи на корекционна работа при отделните форми на ринолалия

ДИЗАРТРИЯТА КАТО НАРУШЕНИЕ НА ПРОИЗНОСИТЕЛНАТА СТРАНА НА РЕЧТА

Етиология, класификация и форми на дизартрия; речева симптоматика при отделните форми. Праксисни нарушения при дизартрия. Критерии за диференциална диагноза между дизартрията и другите форми на речева патология.

СХЕМА НА ОБСЛЕДВАНЕ ПРИ ДИЗАРТРИЯ

Проверка на орален праксис, финна моторика, състояние на лицева и мимическа мускулатура; обследване на импресивна и експресивна реч. Диференциална диагноза на дислалични и дизартрични нарушения.

МЕТОДИ ЗА КОРЕКЦИЯ ПРИ ДЕЦА С ДИЗАРТРИЧЕН СИНДРОМ

Структура и съдържание на логопедичната корекция при отделните форми на дизартрия.

НАРУШЕНИЯ НА ГЛАСА И ГЛАСООБРАЗУВАНЕТО

Анатомо- физиологичен механизъм на гласообразуването и етапи в развитието на гласа. Класификация и характеристика на гласовите нарушения.

МЕТОДИ НА КОРЕКЦИОННА РАБОТА В СЛУЧАИ НА НАРУШЕНИЯ НА ГЛАСА И ГЛАСООБРАЗУВАНЕТО.
ПРОЗОДИЧНИ НАРУШЕНИЯ НА РЕЧТА

Етиология и форми. Патофизиологичен механизъм на нарушение при всяка от формите. Отдиференциране на формите на тахилалията от заекването.

НАРУШЕНИЕ НА ТЕМПОРИТМИЧНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ НА РЕЧТА

Съвременни представи и теоретични постановки за механизма на заекването. Етиология и симптоми на заекването. Съвременни класификации и характеристика на основните форми.

ОСОБЕНОСТИ В ПСИХИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА СЪС ЗАЕКВАНЕ

Характеристика на психомоторното развитие на деца с невротично и неврозоподобно заекване. Особености в развитието на познавателните функции и процесите на саморегулация. Особености фрустрационните реакции при заекващи деца. Методи за изследване на фрустрациите.

МЕТОДИКА НА ЛОГОПЕДИЧНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ В СЛУЧАИ НА НАРУШЕН ТЕМП НА РЕЧТА

Обследване на импресивна и експресивна реч. Съдържание на корекционната работа при брадилалия, тахилалия и техните разновидности.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА КОРЕКЦИЯ В СЛУЧАИ НА ЗАЕКВАНЕ ОТ НЕВРОЗОПОДОБЕН ТИП

Анамнеза, клинична картина, съдържание и структура на основните методи и подходи.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА КОРЕКЦИЯ В СЛУЧАИ НА ЗАЕКВАНЕ ОТ НЕВРОТИЧЕН ТИП

Анамнеза, основни задачи и етапи на корекционна работа.

СЪДЪРЖАНИЕ И ОСНОВНИ АКЦЕНТИ НА СЪВРЕМЕННИТЕ ШКОЛИ И ПОДХОДИ ПРИ ТЕРАПИЯ НА ЗАЕКВАНЕТО С ДЕЦА И ВЪЗРАСТНИ

Руска, френска и американска школа.

СЪВРЕМЕННИ АСПЕКТИ НА ПРОБЛЕМА ЗА ЕЗИКОВОТО НЕДОРАЗВИТИЕ ПРИ ДЕЦА И УЧЕНИЦИ

Модели за изследване и анализ на езиковото развитие и езиковите нарушения в детска възраст. Анализ и характеристика на синдрома на общо недоразвитие на речта (ОНР).

АЛАЛИЯТА КАТО ЕЗИКОВО НАРУШЕНИЕ

Теоретични постановки, етиология и симптоматика; механизъм на нарушение и форми. Характеристика на вербалните и невербалните симптоми при алалия.

ОБСЛЕДВАНЕ НА ЕЗИКОВОТО И РЕЧЕВО РАЗВИТИЕ ПРИ ДЕЦА С АЛАЛИЕН СИНДРОМ

Анамнеза, състояние на гнозисни и праксисни функции, състояние на импресивна и експесивна реч; невропсихологичен анализ.

МЕТОДИ И КОРЕКЦИОННО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ПРИ ДЕЦА С МОТОРНА АЛАЛИЯ

Етапи и съдържание на работа; основни подходи за корекция; механизъм на формиране на понятия и навици за устна реч; работа върху невербалните психични функции.

МЕТОДИ НА КОРЕКЦИОННО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ПРИ СЕНЗОРНА ФОРМА НА АЛАЛИЯ

Етапи и съдържание; методика на формиране на фонематично възприятие; работа по формиране на речевослухово внимание и памет; методи за развитие на неречеви психични процеси. Диференциално диагностични критерии при случаи на сензорна алалия и нарушен слух.

ОБСЛЕДВАНЕ, ДИАГНОСТИКА И ЕТАПИ НА ЛОГОПЕДИЧНА РАБОТА ПРИ ДЕЦА С ОБЩО НЕДОРАЗВИТИЕ НА РЕЧА СПОРЕД АКТУАЛНОТО ЕЗИКОВО РАВНИЩЕ.
НАРУШЕНИЕ НА ЕЗИКОВАТА СИСТЕМА ПРИ ПОРАЖЕНИЯ НА МОЗЪЧНИТЕ СТРУКТУРИ – АФАЗИЯ

Исторически и съвременни аспекти на афазиологията. Класификация на афазията и характеристика на речта при отделните форми.

ПРИНЦИПИ НА ИЗСЛЕДВАНЕ, ДИАГНОСТИКА И ТЕРАПИЯ ПРИ БОЛНИ С АФАЗИЯ

Диагностични критерии и схема на невропсихологично обследване.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА РАБОТА ПРИ БОЛНИ С АФАЗИЯ.

Методо на логопедична работа с моторни и със сензорни форми на афазия.

ПСИХОЛИНГВИСТИЧНИ ПРОБЛЕМИ НА КАТЕГОРИЯТА „ДЕЦА С ОБУЧИТЕЛНИ ТРУДНОСТИ“

Анализ на съвременните теоретични постановки по проблема.

СХЕМА НА ДИАГНОСТИЧНО ОБСЛЕДВАНЕ ПРИ ДЕЦА С НАРУШЕНИЯ НА ПИСМЕНАТА РЕЧ

Анамнеза; проверка на състоянието на гнозис, праксис, устна и писмена реч.

НАРУШЕНИЯ НА ПИСМЕНАТА РЕЧ – АЛЕКСИЯ/ДИСЛЕКСИЯ

Психологически и психолингвистичен аспект на механизма на четене и неговите нарушения. Класификация и характеристика на формите на дислексия.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА КОРЕКЦИЯ В СЛУЧАИ НА ДИСЛЕКСИЯ

Етапи и съдържание на работа.

НАРУШЕНИЕ НА ПИСМЕНАТА РЕЧ – АГРАФИЯ/ДИСГРАФИЯ

Психофизиологичен механизъм на писането. Етиология, симптоми, класификация и характеристика на формите на дисграфия.

МЕТОДИ НА ЛОГОПЕДИЧНА КОРЕКЦИЯ В СЛУЧАИ НА ДИСГРАФИЯ

Етапи и съдържание на работа.

 

Scroll to Top
Call Now Button