Разработваме теми по международни икономически отношения МИО за всички образователно-квалификационни степени за всички български университети. При разработване на темите се използват посочените в конспекта литературни източници, индивидуално желан или препоръчан обем за всяка една от темите и времето с което разполагате. За поръчка или повече информация пишете или се обадете.

Примерни теми за държавен изпит по специалност МИО бакалавър са:

Раздел I. Международен маркетинг

Международен маркетинг – същност и дефиниции. Основни етапи в развитието на международния маркетинг. Фактори, обуславящи интернационализацията на фирмената дейност.

Международно маркетинг обкръжение – същност и специфика. Икономически фактори на международното маркетинг обкръжение. Социални и културни фактори. Технологични фактори. Правни и политически фактори. Конкурентни фактори.

Международно маркетинг проучване – същност, цели и специфика. Видове международни маркетинг проучвания. Основни методи за осъществяване на международно маркетинг проучване. Информационно осигуряване на международното маркетинг проучване.

Международна продажба – същност и специфични особености. Подготовка на сделката за международна продажба. Оферта и видове оферти. Запитване – същност и различия с офертата. Изисквания за изработване на оферта и запитване в международния бизнес.

Условия на външнотърговския договор – същност и характеристики.

Посреднически операции – същност и разновидности. Основни клаузи на посредническите договори. Операция по препродажба. Комисионна операция. Агентски операции.

Франчайзинг – същност, характеристики, условия на договора за франчайзинг, права и задължения. Видове франчайзинг.

Смесена фирма и консорциум – същност, характеристики, видове, приложение в практиката. Предимства и рискове в практиката на смесената фирма и консорциума.

Международен лизинг – същност, развитие и видове лизингови операции. Финансов лизинг – същност, технологичен цикъл и условия на лизинговия договор. Оперативен лизинг – същност и специфика.

Специфични форми на международно фирмено сътрудничество – видове и характеристики. Лицензионно съглашение, субконтракт, концесионно съглашение, сделка В.О.Т. – особености и характеристики.

Раздел II: Външнотърговски отношения

Външнотърговска политика – мита, видове мита и тарифно регулиране. Нетарифни ограничения, административни регулатори на външната търговия. Мерки за стимулиране на износа.

Дъмпинг – определение, видове. Международна ценова дискриминация – същност и условия за нейното осъществяване. Антидъмпингово регулиране.

Международно движение на производствени фактори. Многонационални корпорации (МНК) – определение, структура, видове. МНК като източник на преки чуждестранни инвестиции и тяхната роля в съвременното световно стопанство. Международни съвместни предприятия (джойнт венчърс).

Транснационализация и глобализация в международната икономика и търговия – същност, характеристики, фактори, които ги обуславят, форми на проявление.

Офшорен бизнес – същност, характеристики, развитие и приложение, Офшорни зони и региони – характеристики и примери. Офшорни банки. Предимство, недостатъци и рискове на офшорния бизнес.

Европейски съюз – история на създаване и етапи на развитие. Политики на Европейския съюз – същност, видове. Европейски институции – видове, функции.

Европейска валутна система – същност, структура и еволюция на развитие. Икономически и паричен съюз. Еврозона.

Раздел III: Банкова система, валути, плащания 

Банкова система и банкови институции – същност, характеристики, видове, институции. Търговски банки.

Пасивни и активни банкови операции – същност и видове. Посреднически банкови операции.

Управление на капиталовата адекватност и рентабилност на банките. Управление на банковия и кредитен риск.

Валутен курс – същност и основни понятия. Регулиране на валутния курс и валутно-курсови режими. Основни курсообразуващи фактори.

Валутен пазар – същност, характеристики, структура и участници. Преки, косвени и кръстосани котировки. Валутен арбитраж и неговото значение. Сделки „спот“, „форуърд“ и „суап“. Форуърдна премия и форуърден дисконт. Валутни опции и фючърси.

Основни форми и средства на международни разплащания – видове, същност и характеристики.

Търговски документи при плащания в международната търговия видове и характеристики. Документарен акредив и документарно инкасо – същност и характеристики.

Scroll to Top
Call Now Button