Управление на образованието е специалност, предоставяща възможност на завършилите я да се реализират като ръководители на училища, детски градини и други образователни институции, инспекторати, държавна администрация и други сфери.

За успешното дипломиране в специалност управление на образованието е необходимо полагане на държавен изпит.  Може да ви помогнем в разработването на теми за държавен изпит по управление на образованието. При разработване на темите задължително се съобразяват препоръчаната литература, обем на всяка една от темите, желания срок.

Изберете сигурност и спокойствие преди държавния изпит по управление на образованието. Доверете се на дългогодишния ни опит и множеството успешно подготвени студенти!

Поръчайте или изпратете запитване през формата тук или info@konspekt.bg.

 

Примерни теми за държавен изпит по Управлние на образованието

Възникване и развитие на теорията на организацията и управлението. Отражение на общотеоретичните основи на управлението върху системата, методите и технологиите за управление на образованието. Принос в развитието на управленската наука. Основни представители и идеи.

Същност на понятията Управление и Мениджмънт. Основни детерминанти на управлението на образованието. Основни подходи при формиране на системата за управление на образованието: философски, кибернетичен, социологически и др.

Принципи за управление на образованието. Същност, класификация, специфичност.

Методи на управлението. Същност, обусловеност, класификация.

Функции на управлението. Видове функции. Цели и целеполагане.

Планирането като функция на управлението на училището. Същност на комплексното и стратегическото планиране. Основни подходи при планирането.

Педагогическия контрол като базисна функция на управлението на училището. Диагностична и прогностична роля на педагогическия контрол. Изисквания и система за осъществяването му. Контролът и управлението на качеството на образователния процес.

Сравнителен анализ и оценка на системите (моделите) за управление на образованието. Видове модели.

Същност на управленското решение. Основни подходи и изисквания към управленското решение

Принципи при изграждане на училищното законодателство. Характеристика на основните принципи. Основни положения на Закона за народната просвета (1991 г.) и Закона за предучилищното и училищното образование (2015 г.). Основни наредби, регулиращи образователните дейности в последните десет години.

Научно-педагогически изследвания – философско-методологически подходи. Видове методи. Класификация.

Технологии в образованието. Същност, определения и развитие. Информационните технологии в управленската дейност на училището. Типове документи. Информационна система за училищна администрация.

Управление и развитие на човешките ресурси в образованието – подбор, обучение, мотивиране, оценяване, кариерно развитие, трудова среда.

Управление на училището като организация – особености, модели, стилове, организационна промяна, организационна култура, организационно развитие.

Директорът на училището – педагогически ръководител и мениджър. Професионални и личностни качества. Стилове и стратегии в дейността на директора. Стилове на общуване. Комуникативно-действена характеристика на речта на педагогическия ръководител. Нравствена основа на взаимодействията на педагогическия ръководител с основните субекти в образователното пространство.

 

Scroll to Top
Call Now Button