Дипломирането за специалност по Бизнес администрация и мениджмънт с профил мениджмънт на туризма, международен бизнес мениджмънт, обикновенно изисква полагане на държавен изпит или изготвяне на дипломна работа. Може да ви помогнем с разработване на теми за държавен изпит по Бизнес администрация и мениджмънт с профил мениджмънт на туризма, международен бизнес мениджмънт и други специалности за магистър, бакалавър, конкурсни изпити или опресняване на знания.
За въпроси и поръчка на теми за държавен изпит по бизнес администрация и мениджмънт на туризма, международен бизнес и други специалности и конкурси пишете или се обадете.
Мениджмънт (примерни теми)
Управление – същност и основни характеристики. Система за управление. Субект и обект на управление. Мениджмънтът като специфичен вид управление в социалната област. Управленски функции – видове и особености. Цикъл на управление.
Управленско решение – същност и особености. Видове управленски решения. Типология на решаваните проблеми. Цикъл на управленското решение.
Делегиране на права – същност, особености, граници. Методически подход. Проблеми и трудности при делегирането на права.
Стил на ръководство – същност и типове. Индивидуален стил на ръководителя. Ситуационен стил на ръководство.
Организационни структури на управление (ОСУ) – същност и основни компоненти. Характеристика на видове ОСУ.
Концепция за жизнен цикъл на продукта (ЖЦП) – същност и практическа приложимост. Криви на ЖЦП. Изменение на маркетинговия микс в различните етапи на ЖЦП. Стратегия за разработване на нови продукти. Особености на вземането на решение за покупка на нов продукт.
Потребителски пазар и индустриален пазар – същност и сравнителен анализ. Характеристика и модел на поведение на потребителите на двата вида пазари. Процес на вземане на решение за покупка – етапи, характеристика на етапите; характеристика на търсенето и други.
Маркетингова информационна система (МИС) – същност. Подсистеми на МИС. Методика на маркетинговите изследвания. Видове маркетингова информация. Видове маркетингови проучвания.
Сегментиране на пазара – същност и основни сегментационни променливи. Подходи при сегментиране. Избор на целеви пазарни сегменти. Позициониране на продукта на пазара.
Класификация на продуктите (потребителски и индустриални) – видове потребителски продукти според свойствата и според търсенето; видове индустриални продукти. Търговска марка. Опаковка, маркировка и обслужване на потребителя. Продуктов асортимент и номенклатура.
Субконтрактните отношения – основна форма на взаимодействие между малкия и големия бизнес. Същност. Видове субконтрактинг – търговски и промишлен. Модел на развитие на субконтрактната система.
Аутсорсинг – същност, видове, сфери на приложение, предимстава, недостатъци, рискове. Методология на приложение на аутсорсинга. Аусорсингов план – същност, компоненти. Административен аутсорсинг.
Предприемачески мрежи – същност и видове. Мрежовизация. Виртуални мрежи. Развитие на системата от големи и малки и средни предприятия.
Предприемачество – същност и основни характеристики като социално-икономическо явление. Лични качества и делови навици на предприемача. Ключови фактори за успех на бизнеса. Предприемачески план – основни структурни елементи. Генериране и оценка на идеи за стартиране на собствен бизнес.
Управление на иновациите – същност, значение, понятиен апарат, класификация на видовете иновации. Процес на генериране на идеи – източници, фактори, методи. Оценка и избор на идеи – системен подход и анализ, методи, етапи и критерии. Превръщане на идеята в иновации – формиране на концепцията.
Разпространение на иновациите – дифузия. Фактори влияещи върху скоростта на разпространение. Механизми за разпространение на иновациите.
Жизнен цикъл на иновационен продукт и иновационна технология. Фактори определящи жизнения цикъл. Степен на иновативност на продукти и процеси.
Организация на иновационната дейност – обща постановка. Организационни структури. Финансиране на иновационната дейност – източници на финансиране, определяне размера на инвестициите.
Организационно поведение – същност и фактори. Процес на възприемане. Същност и класификация на организациите. Организацията като отворена система. Класификация на организационните цели.
Организационна култура – характеристики, елементи, функции и равнища на организационната култура. Класификация на организационните култури. Фактори, влияещи на развитието на организационната култура.
Поведение на организациите при стратегически промени. Поведенски модели на организации с реактивно и активно управление. Холистичен подход на планиране на промените. Основни умения и способности на ръководителите, които управляват промените.
Организационна социализация – същност и модел на организационната социализация. Техники на организационна социализация. Роли и норми на поведение. Ролеви епизод. Варианти на взаимодействие при ролевия епизод. Asch ефект. Начини за управление на работното поведение: поведенческа модификация и самоуправление.
Комуникациите в управленската дейност – същност. Комуникативни стратегии при решаване на конфликти – съперничество, сътрудничество, компромис, избягване, приспособяване.
Контролинг, контрол, мениджмънт – сравнителен анализ. Същност на контролинг системата и обхват на контролинг – процеса в организацията. Контролинг на бизнес-процесите. Схема на Браун за измерване на процесите.
Стратегическо управление – същност и основни понятия. Понятието „стратегия” – същност и характеристика. Мисия на фирмата – елементи на мисията и нейното определяне. Стратегическа визия – особености и критерии при формулирането й.
Методи за стратегически анализ. Същност и приложение на матрицата на Бостънската консултантска група. Съдържателен обхват на матрицата General Electric. Приложение на SWOT-матрицата като средство за ситуационен анализ. SPACE анализ. Инженерно-стойностен анализ и модел на Портър за 5-те сили, които действат в конкурентна среда.
Стратегическо планиране – същност. Необходимост от стратегическо планиране. Стратегически план – компоненти и методика на разработване.
Съвременни средства в стратегическото управление. Управление на риска – същност и видове риск. Стратегии на риск-мениджмънта. Управление по слаби сигнали – избор на времето за ответни мерки.
Бизнес планиране – същност, принципи, видове планове. Подходи при планиране. Показатели.
Бизнес план – съдържание, структура, методика на разработване. Информационно осигуряване на плановата дейност. Продуктово планиране. Производствено и оперативно планиране.
Инвестиционно бизнес-планиране. Етапи и подготовка на инвестиционния бизнес-план. Методи за оценка на инвестиционния бизнес план.
Системи по качество – видове стандарти, елементи на системета, структура на наръчника по качество, одит и видове одити. Национални и международни стандарти от серията ISO 9000. Тотално управление на качеството – TQM.
Управление на човешките ресурси (УЧР) – същност и основни характеристики. Основни понятия и модели за УЧР. Влияние на глобализацията и развитието на информационните технологии върху УЧР. Мястото на човешките ресурси сред вътрешните фактори на организацията.
Планиране на човешките ресурси – същност, значение и основни дейности. Информационна система за човешките ресурси – компоненти и изисквания. Методи за прогнозиране и баланс на търсенето и предлагането на персонал в организациите. Стратегия и политика по УЧР.
Мотивиране на човешките ресурси в организацията – същност, мотивационни теории и модели. Потребности на личността – ранжиране и варианти за тяхното задоволяване. Обогатяване на труда – изисквания и техники.
Получаване на човешките ресурси. Набиране – основни дейности, източници и фактори на влияние. Подбор на персонала – процедури, критерии и методи. Въвеждане на персонала в организацията – значение, етапи и техники.
Оценяване на трудовото изпълнение на персонала – същност, цели и етапи. Методи и критерии за оценка. Видове системи на заплащане и условия за тяхното прилагане.
Социологически механизъм на конфликта – същност, параметри и продължителност. Видове конфликти. Основни принципи, цели и изисквания към управлението на конфликтите.
Управление на конфликтите в организациите – специфични особености. Предизвикателствата на глобалната среда, като фактор за промяна природата на конфликтите. Дейности и етапи в управлението на конфликтите. Диагностика.
Основни направления на логистичната концепция и логистичните вериги. Отчитане на потребителската стойност. Спазване на принципите на системния подход. Отчитане на сумарните разходи. Развитие на логистичното обслужване. Отчитане на логистичната ефективност.
Пазар – същност и функции. Видове пазари (съвършена конкуренция, монополистична конкуренция, олигопол, монопол) – същност и характерни особености.
Пазарно търсене и пазарно предлагане. Равновесие, равновесна пазарна цена. Ценова еластичност на търсенето.
Инфлация. Безработица. Антиинфлационна политика. Мерки за борба с безработицата.
Бюджет и бюджетна политика – същност, видове и принципи на изграждане. Бюджетен период и бюджетна процедура.
Зависимости между секторите на материалното производство и функциите в логистичната верига. Пространствено разположение на логистичните вериги, координиране и контрол. Логистична стратегия на спекулацията. Логистична стратегия на отлагането.
Мениджмънт на туризма (примерни теми)
Туристически продукт – същност и особености. Управление на туристическите продукти. Туристическо търсене и предлагане.. Качество на туристическото пътуване като туристически продукт. Критерии и показатели за качество на туристическото пътуване.
Туристическо предприятие – същност, особености, видове. Управление и конкурентоспособност на туристическото предприятие. Управление на ресурсите, обезпечаващи производството и предлагането на туристическото предприятие.
Управление на туристическия бизнес – изграждане, развитие и тенденции. Състояние в условия на глобализация. Туристически бизнес и виртуална среда. Управление на финансово-икономическата стабилност, на приоритетите, на финансовите потоци в туристическото предприятие. Показатели за финансова ефективност.
Рекламата в туристическия бизнес – ефекти и ефективност. Особености на рекламата в Интернет.
Управление на хотелиерството. Еволюция на хотелиерството. Характеристика на хотелиерството като основна стопанска дейност в туризма. Предпоставки за развитие на хотелиерството в България.
Хотелиерски заведения – същност, диференциране, типизиране и категоризиране. Хотелиерски вериги – същност, значение и видове. Франчайзинг в хотелиерството – същност и значение.
Управление на ресторантьорството – същност, особености и тенденции. Разновидности на възможностите за хранене. Ресторантьорски вериги. Франчайзинг в ресторантьорството – мултифранчайзинг, плурифранчайзинг, мастер франчайзинг в ресторантьорството – особености и фактори.
Икономика на ресторантьорството. Приходи, разходи и цени в ресторантьорството. Финансово – счетоводен контрол в ресторантьорството.
Организация на маркетинга и система за управленски контрол в туристическите фирми. Принципи за ефективна организация и контрол на маркетинговата дейност в туристическите предприятия.
Туристическа агенция – същност и определение. Класификация, роля и значение на туристическите агенции. Управление на туристическите агенции. Основни дейности на туристическата агенция. Особености и тенденции в развитието на туристическите агенции в България.
Международен бизнес с мениджмънт (примерни теми)
Оферта и видове оферти. Запитване – същност и различия с офертата. Изисквания за изработване на оферта и запитване в международния бизнес.
Сделка за международна продажба – същност, характеристики, различия със сделката за вътрешна продажба. Основни фази и етапи на технологичния цикъл на международната продажба.
Реекспортни операции – същност, видове и характеристики. Сделка „суич“, „але ретур“ и сделка на ишлеме.
Търговски компенсации в международния бизнес – бартер, бартерно споразумение и компенсация на принципа на насрещна покупка.
Международен лизинг – същност, развитие и видове лизингови операции. Финансов лизинг – същност, технологичен цикъл и условия на лизинговия договор. Оперативен лизинг – същност и специфика.
Стратегически финансов микс за оценка на бизнес проекти – същност, характеристика, методика на стратегическия финансов микс.
Офшорни зони и региони – същност, характеристика, правила и критерии за избор на зона. Българска и международна практика.
Капиталово бюджетиране на бизнес проекти – същност, характеристики, методи за оценка.
Сливания и поглъщания в международния бизнес – видове, характеристики, мотиви, ефекти, защитни мерки, примери от българската и международна практика.
Социално предприемачество – същност и специфични особености. Социално предприятие – определение, основни характеристики. Видове социални предприятия – институционално-правни форми за организация на дейността на социалните предприятия. Социален ефект от дейността на социалните предприятия – дейности и услуги, предоставяни от тях. Източници на финансиране на социалните предприятия.