Разработваме теми за държавен изпит по маркетинг и продажби за всички български университети, ЦПО и професионални гимназии. Темите по маркетинг и продажби се изготвят съобразно препоръчаната литература, желан обем и срок. Могат да се изготвят отделни теми от конспекта за държавен изпит по маркетинг и продажби или всички теми от въпросника. За повече информация, полезни съвети и поръчки пишете или се обадете. Примерни теми за държавен изпит по маркетинг и продажби, включват направления като:
Маркетингов одит
Маркетинговият одит в контекста на маркетинговото планиране. Връзката маркетинг – планиране. Маркетинговото планиране в широк и в тесен смисъл. Стратегическо и оперативно маркетингово планиране. Процес на маркетинговото планиране – етапи. Маркетинговият одит – аналитична база на плановия процес.
Концептуална рамка на маркетинговия одит. Същност, цели, необходимост, предмет, честота на маркетинговия одит. Причини за маркетингов одит. Структура и етапи при осъществяване на маркетинговия одит. Методология и информационна обезпеченост на маркетинговия одит – основни източници на информация.
Ревизия на резултатите от маркетинговата дейност като елемент на вътрешния маркетингов одит. Анализ на продажбите. Анализ на маркетинговите разходи, печалба и рентабилност. Измерване на пазарния дял и на потребителската удовлетвореност.
Процес на продажба
Начало на продажбения процес. Установяване на потенциалните потребители. Подготовка за продажбата. Продажбено планиране.
Осъществяване на продажбения процес. Откриване на продажбеното представяне. Продажбено представяне.
Разкриване и преодоляване на възраженията. Разкриване на възраженията. Преодоляване на възраженията.
Приключване на продажбения процес. Затваряне на продажбата. Следпродажбено сътрудничество.
Мотивация за работа
Мотивация на човешките ресурси в бизнес организацията – същност на трудовата мотивация, корпоративно и персонално измерение на трудовата мотивация.
Съдържателни и процесуални мотивационни теории. Синтетична характеристика. Базови постановки, идеи и препоръки, произтичащи от мотивационните теории.
Мотивиране чрез оценяване на трудовото представяне на служителите.
Управление на екипната мотивация. Екипност и екипи в бизнес организацията. Политика към екипността и принципи при формиране на екипите. Място, роля и функции на ръководителите на екипи.
Бранд мениджмънт
Стратегии за избор на марково име. Цели на марковото име. Фактори, влияещи върху избора на марково име. Критерии за избор на марково име.
Закрила на търговските марки. Обекти на правото на интелектуална собственост. Видове марки, които могат да бъдат правно защитени: според Закона за марките и географските означения; изразните средства; юридическото си положение; националността на титуляра. Цели на марковата закрила. Национална регистрация на търговската марка.
Стойност на бранда и формиране на марков капитал. Дефиниране на „стойността“ в управлението на бранда. Методи за оценка на стойността на бранда. Формиране на марков капитал.
Маркетингови комуникации
Същност на интегрираните маркетингови комуникации (ИМК). Реклама, маркетинг, връзки с обществеността: зони на колизия и интеграция.
Комуникационен процес. Комуникационни модели. Основни компоненти. Вторична комуникация. Вербална и невербална, междуличностна и масова комуникация.
Промоционален комуникационен субмикс. Елементи. Същност. Функции. Взаимодействие.
Потребители и потребление
Потребителят на 21 век. Модернизъм, постмодернизъм, потребление и реклама. Хиперпотребление. Потребителят на 21 век. Човешкото тяло като реактив за потребление.
Дигитален маркетинг
Дигитален маркетинг и дигитална маркетингова среда. Дигитален маркетинг – основни компоненти, основни понятия и термини, потребителски функции и управление. Дигитална маркетингова среда – характеристики и групи дигитални потребители.
Дигитален маркетингов план. Взамовръзки между маркетинг и мениджмънт. Планиране на дигиталния маркетинг, организация, маркетинг календар, етапи и фактори на медиа планиране и модели на закупуване. Измеримост на ефективността на дигиталния маркетинг.
Дигитална реклама KPI (Key Performance Indicator). Премиум реклама, пърформънс реклама, реклама в социалните медии – facebook и google екосистеми; и-мейл маркетинг и афилиейт маркетинг; ключови KPI за всеки вид дигитална реклама.
Управление на клиентските взаимоотношения
Управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM). Предпоставки за възникване на CRM концепцията. Същност. Жизнена стойност на клиента. RFM Анализ.
СRM системи. Класификация и функционални характеристики на различните видове СRM. Модули на CRM системите. Внедряване.
Жизнен цикъл на клиента. Същност и модели. Инструменти за привличане, задържане и развитие на клиентите.
Мениджмънт на ключови клиенти. Предпоставки за възникване. Типове мениджмънт на ключови клиенти.