Може да ви помогнем с писане на теми от конспект по програма маркетинг. Написаните въпроси от конспекта могат да ви помогнат в подготовката за държавен изпит, семестриален изпит, конкурс или опресняване на теоретични знания. Примерни теми от въпросник по програма маркетинг могат да са в следните насоки:

  • Микроикономика

Конспекта съдържа тематични въпроси насочени към търсене, предлагане и пазарно ценообразуване. Обща характеристика на пазара. Търсене – ценови и неценови фактори, крива на търсенето. Предлагане – ценови и неценови фактори. Еластичност на търсенето и предлагането.

Пазарно равновесие. Потребителски избор: обща, пределна и средна полезност; закон за намаляващата пределна полезност; потребителско равновесие; потребителски излишък. Производство, разходи и приходи на фирмата.

Видове пазарни структури. Фирмено предлагане при съвършена конкуренция: краткосрочно равновесие на фирмата и крива на краткосрочното предлагане на фирмата; предлагане в отрасъла и пазарна крива на предлагането; равновесие на фирмата и отрасъла в дългосрочен период; отраслово и фирмено предлагане при постоянни, нарастващи и намаляващи средни разходи. Съвършена конкуренция и ефективност. Несъвършена конкуренция. Монопол – същност и видове; ценообразуване и производство в условията на чист монопол; дългосрочно пазарно поведение на фирмата монополист; ценова дискриминация. Монополистична конкуренция и олигопол.

Пазар на производствени фактори: обща характеристика; пазар на труда – търсене, предлагане и равновесие; капиталов пазар; пазар на земя.

  • Макроикономика

Темите от макроикономиката са насочени към макроикономически проблеми и цели. Макроикономически кръгооборот. Основни макроикономически измерители: номинален и реален брутен вътрешен продукт (БВП) – подходи за измерване; брутен национален продукт, чист национален продукт, национален доход, разполагаем личен доход. Дефлатор на БВП. Бизнес цикълът и неговите фази. Безработица – измерване, видове (фрикционна, структурна, циклична). Естествено равнище на безработица и потенциален БВП.

Икономически растеж – преки и косвени фактори; екстензивен и интензивен растеж. Колебания на цените – инфлация, дефлация, дезинфлация и техните икономически последствия; измерители на ценовите колебания – дефлатор на БВП и индекс на потребителските цени. Крива на Филипс.

Парична политика на централната банка. Инструменти на паричната политика – операции на открития пазар, сконтова политика, регулиране на задължителните минимални резерви на търговските банки. Експанзивна и рестриктивна парична политика.

Паричен съвет – определение, същност, функциониране. Причини за въвеждането на паричен съвет в България. Фискална политика – регулиране на съвкупното търсене чрез държавния бюджет. Видове фискална политика – експанзивна и рестриктивна. Държавен дълг.

  • Международна икономика

Обхваща разнообразни теми свързани с теории за международната търговия – възгледи на представителите на меркантилизма, теории за абсолютните и сравнителните предимства (А. Смит, Д. Рикардо), теория за неравномерното разпределение на ресурсите (Е. Хекшер и Б. Олин), съвременни (алтернативни) теории. Еволюция на протекционизма в световното стопанство след Втората световна война – традиционен и нов протекционизъм.

Теория за митата: видове мита; статични ефекти на митата. Нетарифни търговски ограничения и тяхното значение в съвременното световно стопанство. Либерализация на световната търговия. Глобален подход в либерализацията – Общо споразумение за митата и търговията (ГАТТ) и Световна търговска организация (СТО) – основи цели и принципи на действие.

Регионален подход в либерализацията и неговата еволюция в икономическата интеграция между страните от Европейския съюз – зона за свободна търговия, митнически съюз, обединен пазар, икономически и паричен съюз. Присъединяване на Р. България към ЕС.

Валутен пазар – котировки и видове сделки. Валутен и лихвен арбитраж. Номинален, реален и ефективен валутен курс. Видове валутно-курсови режими. Валутна система на Европейския съюз. Критерии в договора от Маастрихт за присъединяване към Еврозоната.

  • Икономически теории

Тематичния конспект може да разглежда въпроси от теоретичният принос на Джон Менард Кейнс: икономиката на пълната заетост; кейнсианската революция; кейнсианци и посткейнсианци. Новият икономически синтез и теоретичният принос на  Милтън Фридмън, Фридрих фон Хайек, Джон Кенет Гълбрайт.

  • Стопанско управление

Конспекта по теоретични основи на управлението, най-често обхваща въпроси като класическа управленска теория. Развитие на управленската теория и практика. Видове теории – поведенческа (бихейвиористична), системна, теория Z. Съвременни тенденции в управленската теория и практика.

Управленски процес: декомпозиране на управленския процес. Координация в управлението; управленско решение; етапи във вземането на управленско решение; информационно осигуряване на управленските решения.

Мотивацията в управлението: същност и значение на мотивацията; мотивационни теории; видове и  сравнителна характеристика; мотивация и парично възнаграждение; мотивация и поведение; закон за ефекта на Торндайк.

  • Управление на маркетинга

Конспект по управление на маркетинг обхваща разнообразни въпроси, като примери могат да бъдат свързани с етапи при управлението на маркетинга: обща характеристика на схемата; маркетингов (SWOT) анализ; маркетингово планиране; маркетингов контрол. Управление на цената. Особености на цената в маркетинга – функции, ценообразуващи фактори, модели на ценообразуване. Ценови стратегии – ценови цели, видове ценови стратегии. Ценови микс – особености (единни и диференцирани цени, ценови отстъпки, ценови трикове, коефициент на еластичност на търсенето). Управление на комуникацията, характеристика на процеса на комуникация. Комуникационни стратегии. Канали на комуникация. Комуникационен микс – особености.

  • Поведение на потребителя

Тематичен конспект по потребителско поведение обхваща въпроси базирани на процес на вземане на решение за покупка от крайния потребител – етапи в протичането на процеса, особености на процеса при вземане на решение от крайния потребител. Идентифициране на проблема и търсене на информация от потребителя. Видове търсене и източници на информация. Избор на алтернатива за покупка. Критерии и правила за потребителски избор. Решение за покупка. Поведение след покупка.

Психологически фактори, влияещи върху потребителското поведение. Основни групи психологически детерминанти, определящи поведението при покупка. Мотиви и мотивация на потребителя. Основни теории. Процес на обработка на информацията. Възприемане – същност, етапи и специфика. Процес на научаване – видове. Обобщаване и разграничаване на стимула. Отношение (нагласа) и убеждение. Структура и йерархия на отношението. Въздействие на социалните фактори върху потребителското поведение.

Референтни групи. Критерии за класификация и видове влияния на референтните групи. Роли и статус. Групови комуникации и лидерство на мнението. Семейно влияние. Видове семейства. Семейни роли. Модели за вземане на решение в семейството. Социализация на потребителя.

  • Продуктова политика

Разработени въпроси от план конспект по продуктова политика могат да обхващат теми включващи жизнен цикъл на продуктите – същност, елементи и значение. Управление на продуктите на различните етапи от жизнения им цикъл. Комерсиализация на продуктите. Характеристика на процеса на разработване на нови продукти – място и значение на етапа на комерсиализация в него. Начини за извеждане на новия продукт на пазара. Маркетингови стратегии за проникване на пазара. Обслужване на клиентите – същност и значение. Видове обслужване на клиентите. Роля на сервиза за производителите. Сервизна политика и организация на сервизното обслужване.

  • Пазарна организация

При писане на конспект по пазарна организация могат да се включат теми свързани с необходимост, функции и задачи на теорията на пазарната организация. Микроикономика и индустриална икономика.

Пазарна структура и равнище на конкурентост. Организация на фирмената дейност и приемане на решения. Граници на фирмата.

Концентрация в отрасъла и пазарна сила/мощ. Икономиите от мащаба на производството като базова детерминанта на пазарната структура.

Сливания и поглъщания. Диференциация на продукта и реклама. Стратегическо поведение: влизане и излизане.

Ценообразуване на несъвършените пазари. Практики на ценообразуване на несъвършените пазари. Практики на ценообразуване на несъвършените пазари.

Иновации и иновационна политика на фирмата. Държавна намеса на несъвършените пазари.

  • Икономика за мениджъри

Въпросник за комплексен държавен изпит по икономика за мениджъри е възможно да съдържа въпроси за пазарни структури и ценообразуване. Пазарни структури и степен на конкурентост.

Съвършена конкуренция. Конкуренция в условията на глобализация. Монопол. Монополистична конкуренция. Олигопол и стратегическо поведение. Сливания и поглъщания.

Цели и методи на ценообразуване. Ценообразуване при производството на няколко продукта. Ценова дискриминация. Ценообразуване на равнището на средните разходи. Ценообразуване според прираста на разходите.

  • Маркетингови проучвания

Тематичния въпросник за държавен изпит по специалност Маркетинг може да включва теми за маркетингови проучвания – същност, видове: според жизнения цикъл на продукта, според управленското решение и според използваната методология. Изследователска програма на маркетинговото проучване – съдържание и типове програми.

Методи за събиране на данни в рамките на дескриптивната програма – методи на допитванията, интервюта, анкети; критерии за сравнение на методите. Методи в рамките на експерименталната програма за събиране на данни – същност, видове експерименти.

Измерване и измервателни скали – определения на понятията „измерване“ и „скалиране“, видове скали. Разработване на въпросник за събиране на данни – основни свойства на въпросите, видове въпроси, структура на въпросника.

  • Международен маркетинг

Развиване на въпроси от програма за държавен изпит обхваща множество въпроси сред които, стратегии при международния маркетинг. Стратегии за навлизане на международния пазар – предимства и недостатъци. Сегментиране на международните пазари. Глобален маркетинг. Адаптиран по страни маркетинг. Продуктова специализация и продуктова диверсификация. Стратегии цени-разходи за комуникации. Организиране на фирмата при международния маркетинг – организационни структури.

Критерии за разграничаване на организационните структури. Фирми със специализиран отдел по износа. Фирми със задгранични дъщерни фирми. Функционална структура. Дивизионни структури. Организационна структура с локален холдинг. Матрична структура. Международен конгломерат.

Ценова политика при международния маркетинг. Видове ценообразуване. Цени и цели на фирмата. Търсене и цени на международните пазари. Конкуренция и цени. Разходи и цени на международните пазари. Цени и жизнен цикъл на продукта. Алтернативи при избор на цените на международни пазари.

  • Управление на продажбите

Тематичния конспект по управление на продажбите може да се развие чрез включване на теми като продажбени дейности – същност, видове дейности, теории на продаването. Лични продажби – същност, роля на продавачите в бизнеса, типове продавачи. Начало на продажбения процес – проспектиране, квалифициране, подготовка за продажба. Осъществяване на продажбите – подход към клиентите, предлагане на продажбата, презентация на стоките и услугите. Приключване на продажбите – правила за приключване, преодоляване на възраженията, типове приключване на продажбите.

Продажбени техники – техники при подготовка на продажбите, техники при осъществяване на продажбите, техники, прилагани при приключването на продажбите. Адаптивно продаване – матрица на социалния стил, алтернативни системи за практикуване на адаптивно продаване.

  • Дистрибуционна политика

Въпросника може да съдържа теми свързани с дистрибуция и дистрибуционна политика – същност и значение, етапи в развитието на дистрибуцията. Дистрибуционни каналии и посредници – същност, цели, функции, видове дистрибуционни канали. Проектиране на дистрибуционни канали – цели, функции, алтернативни дистрибуционни канали, участници.

Диструбиционни конфликти – същност, източници за възникване на конфликт, алтернативни варианти за управление на конфликти. Физическа дистрибуция и бизнес логистика – същност на двете понятия, операции, които се извършват при физическата дистрибуция. Ефекти от навлизането Интернет в дистрибуцията – видове ефекти.

  • Стратегически маркетинг

Теми от конспект по стратегически маркетинг могат да включват процес – планиране, изпълнение, контрол, съвременни маркетингови концепции. Бази и критерии за сегментиране на пазара на крайните потребители – географска, демографска, психологическа, поведенческа сегментации.

Пазарна сегментация – видове подходи и процедури, сегментиране на организационните пазари. Целеви пазарни сегменти – основни подходи, същност и приложение на многофакторния модел. Пазарно позициониране – същност, критики, условия за успешно позициониране, основни корпоративни стратегии и съответстващи пазарни подходи.

 

Може да ви помогне в цялостно или частично изготвяне на конспект в различни направления и специалности. За повече информация и въпроси:

Форма за контакт и запитване

Телефон за връзка:0885627717

Електронна поща: info@konspekt.bg

 

Scroll to Top
Call Now Button