Теми за държавен изпит по Туризъм

Изготвяне на въпроси и теми за държавен изпит по Туризъм за ВТУ, ВИНС, УНСС, ПУ, ЮЗУ, СУ, ВСУ, НБУ и други. Всички образователни степени – бакалавър, магистър, доктор. Примерни теми за държавен и конкурсен изпит по Туризъм в различни направления:

    • Въведение в туризма:
  • Същност, роля и значение на туризма. Възникване на туризма. Роля и значение на туризма: икономически и социални аспекти. Видове и форми на туризма – класификация.

  • Фази на обществено производство на туристическия продукт. Определение. Специфични особености.

  • Спецификата на туризма от гледна точка на дялове на Общата икономическа теория. Същност и обхват.

  • Туризмът като макроикономическа система. Циркулационни потоци.
  • Същност на потребността. Класификация на потребностите. Туристически потребности.
  • Индивидуално туристическо търсене. Ценови и неценови фактори. Еластичност.
  • Съвкупно туристическо търсене – фактори. Международно туристическо търсене – фактори и мотивация.

  • Същност и структура на туристическия продукт. Туристически ресурси – икономически преглед. Първично и вторично предлагане. Основни и допълващи туристически услуги.

  • Индивидуално туристическо предлагане. Ценови и неценови фактори. Еластичност.
  • Цени в туризма. Ценова и неценова конкуренция. Цели на ценовата политика. Основни ценови стратегии. Основни методи за формиране на цената. Видове цени в туризма. Ценови съотношения. Отбиви и отстъпки в туризма. Психологически ценови трикове.

  • Съвкупно туристическо предлагане. Фактори. Краткосрочен и дългосрочен период.
  • Франчайзинг в туризма. Сливания и придобивания в туризма. Бизнес комбинации в туризма.

  • Хотелирска и ресторантьорска дейност:
  • Характеристика на хотелиерството като стопанска дейност. Възникване и развитие на хотелиерство в света и по българските земи.

  • Хотелиерски предприятия – същност и съдържание на тяхната дейност. Класификация и категоризация на хотелиерските предприятия.

  • Хотелиерски вериги – същност и видове.
  • Хотелиерски услуги – същност и видове. Характеристика на ол инклузив (all inclusive) услугата.
  • Класификация на местата за настаняване. Категоризация на местата за настаняване. Технологична характеристика на местата за настаняване.

  • Персоналът на хотелиерското предприятие и особеностите на неговия труд. Подбор, обучение и стимулиране на персонала в хотелиерството. Управление на човешките ресурси в туризма.

  • Мотивиране на кадрите в туристическия бранш.
  • Типове организационно-управленски структури на хотелиерското предприятие. Организационни звена в структурата на хотелския комплекс.

  • Технологичен цикъл по обслужване на гостите в хотела. Обслужване на групи, ВИП (VIP) клиенти на хотела.

  • Организация на хотелската резервационна дейност. Управление на резервациите в хотела.
  • Характеристика на ресторантьорството като стопанска дейност. Възникване и развитие на хотелиерство в света и по българските земи.

  • Ресторантьорски предприятия – същност и съдържание на тяхната дейност. Класификация и категоризация на заведенията за хранене и развлечения.

  • Ресторантьорски вериги – същност и видове. Франчайзингът в ресторантьорството.
  • Същност, структура и комерсиализация на ресторантьорския продукт.
  • Организация на производствената дейност на заведенията за хранене. Организация на обслужване при специални случаи – банкети и приеми в заведенията за хранене и развлечения.

  • Общи изисквания при съставянето на стандарти в ресторантьорството. Основни стандарти.

  • Принципи и изисквания при съставяне на меню в заведенията за хранене и развлечение. Видове меню в заведенията за хранене и развлечение.

  • Приходи, разходи, печалба и рентабилност в ресторантьорството.
  • Туристически продукт, дестинация и посредници:
  • Туристически продукт. Интегриран туристически продукт.
  • Критерии и показатели за качеството на туристическия продукт. Методи за управление и контрол на качеството в туризма. Системи за качество в туризма. Същност, исторически насоки на развитие и тенденции на концепцията за управление на качеството в туризма.

  • Конкурентоспособност и конкурентно предимство в туризма.
  • Същност на фирмата (предприятието) в туризма.
  • Туристическо място – същност и типология.
  • Същност, класификация, роля и значение на пътническите агенции.
  • Характеристика и проблеми на съвременните пътнически агенции в Р. България.
  • Същност и функции на пътническия и туристическия транспорт.
  • Взаимодействия между туризма и пътническия транспорт.
  • Технико-икономически особености на видовете пътнически транспорт и ролята им в туризма.
  • Туристически пътувания с отделните видове пътнически транспорт.
  • Туроператори – характеристика, основни функции и задачи
  • Планиране и организиране на туристически пътувания с обща цена.
  • Организиране на продажбите на организираните туристически пътувания.
  • Провеждане на органзираните туристически пътувания.
  • Посредници в туризма – характеристика, основни функции и задачи.
  • Туроператорска и тур агентска дейност в туризма.
  • Туристически ресурси:
  • Основни понятийно-терминологични въпроси на   изучаването на туристическите ресурси.Същност на класификациите и тяхната роля при изучаване на туристическите ресурси. Основни класификации / типологии / на туристическите ресурси.

  • Обща характеристика на природните рекреационни ресурси. Вътрешно ресурсни (природногеографски)  особености на   природните туристически ресурси. Външно функционални  (туристически ) особености на природните туристически ресурси.

  • Обща характеристика на антропогенните туристически ресурси (АТР). Съдържание и туристически функции на антропогенните туристически ресурси.Социално икономически и организационни особености. Териториални особености.

  • Културни, делови и спортни туристически атракции. Същност. Развитие и структура на деловите атрактивности. Спортните състезания като туристическа атрактивност.

  • Туристически ресурси на релефа. Рекреационна оценка на основните релефни форми.
  • Туристически ресурси на  климата и водите.
  • Развлекателни паркове.Същност и развитие. Класификация на развлекателните паркове.
  • Предпоставки за появата на туристическите територии. Структура на туристическите територии.

  • Модели на развитието и структурата на туристическите територии.
  • Туристически райони. Същност и значение на туристическите райони. Елементи
  • Възникване, развитие  и значение на туристическото райониране.
  • Класификация и йерархия на туристическите райони. Методи за определяне на  туристическите райони.

  • Функционално-териториална структура на главните видове туристически райони.
  • Район Дунав, Район София, Район Стара планина, Район Долината на розите, Район Тракия, Район Рила-Пирин, Район Родопи, Район Бургаско Черноморие, Район Варненско Черноморие.

  • Видове туризъм:
  • Класификация на туризма. Алтернативен туризъм. Същност, видове и прояви и тенденции в България.

  • Същност на селския туризъм. Определения за селски туризъм. Форми на селски туризъм. Земеделски туризъм. Пространствен обхват.

  • Фактори за съществуване и развитите на селски туризъм – природни и антропогенни ресурси, материално-техническа база и човешки фактор.

  • Фактори за съществуване и развитие на селски туризъм – институционална рамка, инфраструктура, ред и сигурност.

  • Селският туризъм и българският бит и култура. Специфични особености. Селски къща и двор. Еко туризъм и пътеки – характеристика, особености и технология за изграждане.

  • Същност, съдържание и значение на балнеолечебния (СПА) туризъм.
  • Особености на туристическия продукт на балнеолечебния туризъм.
  • Специфика на потребителите на балнеолечебния туризъм.
  • Същност на винения туризъм. Ресурси за развитие на винен туризъм.Развитие и териториално разпространение на лозарството и винарството.

  • Организационни особености на винения туризъм. Лозаро-винарски клъстери и винен туризъм.
  • Виненият туризъм в България. Основни дестинации за развитие на винен туризъм.
  • Същност и развитие на анимацията като специфичен вид дейност на човека в обществото. Съдържание на туристическата анимация.

  • Класификация на видовете туристическа анимация.
  • Спортна анимация – същност, характерни особености и направления.
  • Организация на туристическата анимация в планинските и морските курорти.
  • Туристическата политика:
  • Национална и международна туристическа политика. Развитие и съвременни акценти на европейската туристическа политика.

  • Обща характеристика и типология на субектите на туристическата политика.
  • Обща типологична характеристика на инструментите на туристическата политика.
  • Държавата – основен субект на туристическата политика.
  • Международен туризъм
  • Регионална география на туристическите дестинации в Америка.
  • Регионална география на туристическите дестинации в Африка.
  • Регионална география на туристическите дестинации в Европа.
  • География на туризма в Италия, Испания, Франция, Русия, Турция и други
  • Туристически брандинг
  • Световно природно и културно наследство на ЮНЕСКО. Критерии за включвана на обектите в списъка, видове обекти. Защитени от ЮНЕСКО туристически обекти в България.

  • Характеристики и символи на туристическия бранд. Етапи на представяне на туристическия бранд. Показатели за анализ и оценка на туристическия бранд. Модел на контактния брандинг.

  • Иновации и иновационни стратегии в туризма. Иновативна дейност на организациите от сферата на туризма.

 

За допълнителна информация, разяснения и въпроси, може да направите запитване за разработване на конспект с теми за държавен изпит по Туризъм. Може също така да направите запитване за разработване на теми за държавен изпит по Туризъм като се обадите по телефона или изпратите имейл на info@konspekt.bg

Scroll to Top
Call Now Button