Може да поръчате разработка на теми от конспект за държавен изпит по аграрен бизнес за държавен, семестриален или конкурсен изпит за бакалавър, магистър, доктор. Всички изготвяни теми за държавен изпит по аграрен бизнес са авторски и съобразени с вашите изисквания за препоръчана литература, обем и срок.
Може да направите Поръчка на теми за държавен изпит по аграрен бизнес, да пишете на info@konspekt.bg или обадите на 0885627717
Въпросник по аграрен бизнес може да съдържа множество теми, като основни са свързани с:
-
Аграрните проблеми и необходимостта от правителствена намеса. Същност и цели на аграрната политика.
-
Политика за поддържане цените на селскостопанските продукти – контрол върху вноса – тарифни ограничения; нетарифни ограничения; гарантиране на вътрешните цени чрез минимални импортни цени, променливо мито и тарифни квоти.
-
Регулиране на износа: експортни субсидии, експортна експанзия и дъмпинг; експортни ограничения
-
Общата селскостопанска политика на Европейския съюз (ОСП). Мотиви , цели и принципи на ОСП. Основни направления на ОСП.
- Развитие и основни реформи на ОСП. Институционална система на ОСП.
-
Аграрната политика на България. Национален Стратегически план за ОСП за периода 2021-2027 г. Национални програми за подпомагане в селското стопанство.
-
Същност на програмите за развитие на селските райони (програма Сапард, Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 и Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020. Структура и развитие на програмите.
Аграрна икономика
-
Аграрна икономика. Селско стопанско (земеделско) производство – особености. Развитие на националната икономика и мястото и ролята на земеделието в нея. Роля на селското стопанство за икономическото развитие на територията и ХВП. Система за съвети в земеделието. Система за знания и иновации в селското стопанство.
-
Производствени решения и предлагане на селскостопански продукти. Зависимост фактор-продукт, зависимост фактор-фактор и зависимост продукт-продукт.
-
Приходи и разходи в селското стопанство. Икономически резултати от производствената дейност в селското стопанство. Максимизация на печалбата.
-
Поземлени ресурси. Пазар на поземлените ресурси. Аренда и арендни отношения. Селско стопанство и околна среда.
-
Капиталът в селското стопанство. Финанси и управление. Амортизация. Обращаемост на оборотния капитал. Инвестиции в селското стопанство.
-
Пазари на земеделски продукти – характеристики и особености. Особености на търсенето на земеделските продукти и маркетинга на земеделските и хранителни продукти.
-
Възприемане на хранителните продукти. Решения на консуматорите за покупка. Теория за поведението на консуматорите. Фактори, влияещи върху поведението на консуматорите. Типология на консуматорите.
-
Продоволствена верига. Маркетингови маржини. Форми и канали на реализация на земеделски продукти чрез директен и съвместен маркетинг и чрез пазари за търговия на едро (събирателни, тържища, борси). Договорна система. Електронна търговия със земеделски и хранителни продукти.
-
Управление на територията. Териториално и регионално развитие. Регионални различия и уязвимост в ЕС и България. Развити и изоставащи региони в ЕС. Политики за регионално развитие на ЕС и България.
-
Селски райони – характеристики, особености, дефиниция и териториални граници. Програми и мерки за развитие на селските райони в ЕС и България. Водено от общностите местно развитие. Местни инициативни групи.
Мениджмънт на аграрния бизнес
-
Производствени структури в земеделието. Критерии и показатели за класификация на земеделските стопанства. Организация на земеделските стопанства. Структуриране на земеделските стопанства. Видове структури – производствена, организационна, управленска. Принципи на структуриране и приложението им в земеделските стопанства.
-
Управление на човешкия фактор в земеделските стопанства. Методически средства и инструментариум за ръководство на персонала. Мотивация и заплащане на труда.
-
Организация на използването на поземлените ресурси на земеделските стопанства. Управленски решения за осигуряване, организация и стопанисване на поземлените ресурси.
-
Управление на машинно-тракторния парк на земеделското стопанство. Същност и организация на машинно-тракторния парк. Размер и състав на МТП на земеделското стопанство. Организационни форми на експлоатация и ремонт на МТП.
-
Фамилното земеделско стопанство – основна форма на малък и семеен бизнес в земеделието. Същност и особености и особености на фамилното земеделско стопанство. Предимства и недостатъци. Класификационни критерии за характеристика на земеделските стопанства. Класификации на земеделски стопанства.
-
Модели на функциониране на фамилните земеделски стопанства. Възникване и развитие на моделите на фамилни земеделски стопанства. Производствена и потребителска активност на фамилното земеделско стопанство. Модели на фамилните земеделски стопанства в зависимост от вида на използвания труд и собствеността на земеделските земи.
-
Управленския процес в малките и средните семейни земеделски стопанства. Особености на управленския процес. Особености на осъществяването на управленските функции. Същност и основни етапи на жизнения цикъл на земеделското стопанство. Фамилен фермерски жизнен цикъл. Решения за смяна на поколенията в семейния агробизнес.
-
Техническа инфраструктура за подкрепа- Бизнес центрове/Агробизнес центрове, Бизнес инкубатори, Технологични паркове, Система за съвети в земеделието. Програмно осигуряване и подкрепа на предприемачеството в земеделието.
Предприемачество в аграрния бизнес
-
Предприемачески процес. Генериране и ранжиране на идеите. Тестове за използване. Пазарна реализация. Проверка чрез продажби на пазара. Проваляне на нов продукт. Методи за оценка на идея/и за стартиране на бизнес.
-
Създаване на ново предприятие. Законодателство, икономическа среда, екологична среда, природо-климатични условия. Информационно обезпечаване. Форми за стартиране на нов бизнес в земеделието – ЕТ, ООД, АД, КД, Земеделска кооперация, Франчайзинг, Директен маркетинг, Мениджърско изкупуване.
-
Вътрешно предприемачество. Връзката корпоративен мениджър – предприемач – вътрешен предприемач. Изграждане на предприемачески мрежи.
-
Разработване на бизнес план за нов бизнес – оценка на идеята, анализ на пазара, производствен анализ, финансов анализ, определяне на риска. Технологична подготовка на производството. Необходимост от стартов капитал – собствен и заемен.
-
Рисков капитал и финансиране на нов бизнес. Търсене на рисков капитал. Източници на финансиране стартиращ бизнес в агробизнеса. Микро кредитиране – същност, специфика, приложение в земеделието. Примери за микро кредитиране. Мястото на микро кредитирането за развитие на фермерското предприемачество.
-
Конкурентоспособност и предприемачество. Методи за определяне на конкурентоспособността – SWOT, TWSO. Оценка на бизнес очакванията на ниво бизнес единица (земеделско стопанство/ферма), на регионално и на национално ниво.
Информационни системи
-
Информация и управление. Дефиниция и характеристики на информацията. Перфектна, не-перфектна и асиметрична информация. Информацията – бизнес ресурс.
-
Видове информационни системи. Критерии за класификация. Системи за събиране и обработка на данни. Управленски информационни системи. Системи за подпомагане вземането на решения. Експертни системи.
-
Проектиране на информационни системи. Проучване и анализ. Разработване. Въвеждане в опитна експлоатация. Наблюдение и оценка на работата на системата.
-
Кодове и класификатори. Класифициране на информацията. Критерии за класифициране. Видове системи за кодиране. Проектиране на системи за кодиране.
-
Бази от данни. Файлова организация и бази от данни. Модели на бази от данни и техните характеристики. Проектиране на база от данни.
-
Контрол и защита на информацията. Необходимост от контрол на информацията. Видове контрол. Същност на защитата на информацията. Видове защита.
Качество в аграрния бизнес
-
Качество на продуктите. Определение и същност на категорията “качество”. Свойства, показатели за качество и методи за определянето им.
-
Управление на качеството. Системи за управление на качеството, съответстващи на международните стандарти от серията ISO 9000. Одит и сертификация на системи за управление на качеството.
-
Осигуряване на качеството. Основни цели, принципи и методи на стандартизацията. Сертификация. Сертификация на продукти.
-
Контрол на качеството. Същност, методика и технология на контрола на качеството. Специфични изисквания при контрола на хранителни и нехранителни продукти.
-
Акредитация – същност, основни принципи и значение. Международна и европейска системи за акредитация. Национална система за акредитация – основни дейности на Българската служба за акредитация.
-
Тотално управление на качеството. Основни принципи и инструменти на модела “Тотално управление на качеството” (TQM – Total Quality Management)”.
-
Екологичен маркетинг – същност, фази на развитие. Характеристики, предимства и слабости.
-
Цели и стратегия при екологичен маркетинг. Роля на екологичните ценности и ключови елементи на микро- и макро средата при формиране на устойчива маркетингова стратегия.