Специалността „Мениджмънт на туристическия бизнес“ предлага на завършилите я уникална възможност да се включат в един от най-динамично развиващите се сектори както в световната, така и българската икономика. Успешното дипломиране по мениджмънт на туристическия бизнес е свързано с полагането на държавен изпит или разработване на дипломна работа.
Може да ви помогнем в разработването на теми от конспект по Мениджмънт на туристическия бизнес при полагане на семестриален или държавен изпит за бакалавър и магистър, кандидат-студентски изпит, конкурсен изпит или опресняване на знания. Може да поръчате разработване на една, няколко теми или цял въпросник за подпомагане ефективната подготовка за явяване на държавен изпит или семестриално оценяване.
Примерни теми свързани с общото управление на туристически бизнес в България, ЕС и света
Еволюция е теорията и практиката на управлението
Класическа школа, бихейвиористка школа и количествена школа.
Съвременни подходи в управлението: системен подход и ситуационен подход.
Управление и работа на мениджъра
Функционален разрез на процеса на управление.
Съдържание на работата на мениджъра: мениджърски функции, умения и роли, мениджърски дилеми.
Управленски решения
Същност и видове управленски решения.
Етапи на процеса на вземане и осъществяване на решението.
Подходи и методи за вземане на решения: “Мозъчна атака”, “Хара гей”, “Ринги”, “Дяволска адвокатура”.
Планиране на организацията
Същност и основен модел на планирането.
Цели и стратегии на организацията.
Система от планове на организацията.
Политики и стандарти за работа.
Среда на организацията
Модели за дефиниране на мисията.
Стратегически анализ на външната и вътрешна среда.
Въпроси и диаграма на SWOT анализа.
Организационно-управленски структури (ОУС)
Същност и модели на ОУС, организационно-структурни фактори.
Основни задачи на ОУС и признаци за групиране на длъжностите.
Сравнителен анализ на основните видове ОУС – линейна, функционална, дивизионална и матрична.
Мотивация
Същност и основен модел на мотивацията.
Съдържателни мотивационни теории: Маслоу, Херцберг и др.
Процесни мотивационни теории: теория на очакването, теория на утвърждаването и други.
Управленски подходи към мотивацията.
Ръководство – роля на ръководителя в организацията
Мениджър и лидер – власт и влияние.
Основен модел на ръководството.
Теория за характерните черти.
Бихейвиористки подходи (модели) на ръководство.
Ситуационни подходи (модели) на ръководство.
Ръководство на групи
Същност и видове групи в организацията.
Етапи в развитието на групите.
Групови норми.
Статусни системи.
Роли на членовете на групите.
Конфликти в групите.
Сплотеност и ефективност на групите.
Управление на персонала (работници и служители) в организациите
Цели, същност, обхват, съдържание.
Обща характеристика на системата за управление на персонала и нейните елементи.
Маркетингови проучвания и маркетингова информация
Източници и методи за набиране на информация.
Същност, структура, видове, етапи на изследване.
МИС – Маркетингова информационна система.
Пазар и видове пазари
Сегментиране на пазара – същност и критерии.
Маркетингови стратегии на целеви пазари.
Маркетингови стратегии определени чрез матрици.
Продукт и продуктови стратегии
Жизнен цикъл, етапи.
Възможни стратегии.
Марки и маркови наименования.
Опаковка на продуктите.
Примерни теми от конспект насочени към мениджмънт на туризма и туристическия бизнес за бакалавър
Управление на качеството на туристическите услуги
Специфика и характеристика на туристическата услуга.
Понятие за качество на услугите;
Тотално качество на услугите (Total Service Quality-TSQ)
Системи за фирмено управление на качеството в туризма.
Управление на качеството на туристическите услуги.
Специфика и характеристика на туристическата услуга.
Особености в управлението и измерването на качеството
Туристически дейности.
Стратегии за управление на качеството.
Сертификация в туризма – характеристики, разновидности и технология на осъществяване.
Анимация в туризма
Същностни характеристики, значение, фактори и цели на анимацията в туризма.
Съдържателни области на анимацията и видове туристическа анимация.
Технология и организация на анимационната дейност в отделните туристически дейности.
Роля и значение на туризма в България, ЕС и/или друга трета страна
Методически основи за анализ и оценка
Икономическа роля и значение на туризма
Неикономически аспекти на ролята и значението на туризма.
Туристическо място
Дефиниция и особености.
Фактори и детерминанти, определящи туристическото място.
Класификация на туристическите места.
Туристически продукт
Същностна характеристика и определение.
Видове и форми на туристическия продукт.
Съдържание и структура на туристическия продукт.
Основни производствени ресурси в туризма
Природни туристически ресурси.
Антропогенни туристически ресурси.
Материални ресурси.
Човешки ресурси.
Финансови и капиталови ресурси.
Същност, особености и значение на туроператорската и агентска дейност
Обща характеристика на обслужването в туристическата дейност.
Характеристика на туристическия продукт.
Основни субекти на обслужването в туристическата дейност.
Видове персонал на пътническите агенции.
Туристическа политика като система
Съдържателни измерения на туристическата политика.
Обща характеристика и типология на субектите на туристическата политика.
Управление на туризма
Концепции за системата на туризма.
Същност на управлението на туризма.
Равнища, субекти, обекти, механизми и инструменти на управление на туризма.
Управление на туристическо предприятие
Определение на туристическото предприятие.
Видове предприятия в туризма.
Управленски дейности в туристическото предприятие.
Функционални области на управлението на туристическото предприятие.
Устойчив туризъм
Възникване и развитие на концепцията за устойчив туризъм.
Разработване на стратегия за устойчив туризъм.
Средства, дейности и подходи за устойчиво туристическо развитие
Туристическа дестинация
Концепции за туристическата дестинация.
Компоненти на туристическата дестинация.
Особености на продукта на туристическата дестинация.
Управленски аспекти на туристическа дестинация.
Организация и управление на туристическата дестинация
Същност на Организацията за управление на дестинация.
Цели и функции на организацията за управление на туристическа дестинация.
Мениджмънт на туристическия бизнес – примерни теми за магистър:
Туризмът, като обект на стратегическо управление
Специфични характеристики и структуроопределящи компоненти на туризма. Туристически ресурси, продукти и пазари. Туристически фирми, дейности и обекти. Целева ориентация на стратегиите в туризма. Визия, мисия и цели. Типология на стратегиите в туризма. Стратегическо планиране в туризма.
Устойчиво развитие – философия, принципи, инструментариум
Концепция и обща постановка на проблема. Цели и методология на устойчивото развитие – направления и сфери на приложения. Природна среда и продуктови структури на устойчив туризъм. Консервационна природозащита, биосферни територии, Натура 2000.
Състояние и развитие на развлекателната индустрия
Организация и структура на развлекателната индустрия. Управление на развлекателната индустрия. Организиране на производствената дейност в развлекателната индустрия. Реализация на продуктите на развлекателната индустрия.
Индустрия на гостоприемството – понятия и структура
Функциониране и развитие на туристическите предприятия в индустрията на гостоприемството – особености на мениджмънта. Хотелиерски и ресторантьорски продукти – същност, структура, видове, ценообразуване. Международни системи и стандарти за качество на туристическите услуги в индустрията на гостоприемството. Международни хотелски вериги – особености на хотелските консорциуми и интегрираните хотелски вериги.
Същност и особености на бизнес планирането в туризма
Принципи на бизнес планирането. Характеристика на външната и вътрешната бизнес среда. Анализ и оценка на външната и вътрешната бизнес среда. Методи за анализ и оценка. Видове планиране в туристическата фирма. Етапи при планирането.
Териториална система
Предназначение и устройство на териториите; рекреационни системи. Териториално-устройствено планиране и туристическо райониране – нива, програми, проекти. Туристически локации – същност, функции, структура. България в общата европейска политика за развитие на туризма. Регионално развитие на районите по приоритетни оси.
Маркетинг на туристически бизнес – същност и особености.
Маркетингова обкръжаваща среда. Сегментиране на туристическия пазар. Маркетингова стратегия, политика, мисия и план на туристическата фирма. Маркетинг микс в туризма – продуктова, ценова, дистрибуционна и комуникационна политика. Позициониране на туристически продукт. Стратегически маркетингови изследвания. Стратегически маркетинг – планиране, организация и контрол на международната маркетингова дейност.
Управленско консултиране
Обща характеристика на управленското консултиране. Развитие на управленското консултиране в световен мащаб и България. Приложение на управленското консултиране в туризма. Етапи и участници в процеса на управленско консултиране. Управление на консултантската дейност. Маркетинг на консултантските услуги.
Моделирането на туристически пътувания
Същностни характеристики на моделирането на туристически пътувания. Определяне на пазарното търсене. Идентифициране на предлагането. Моделиране на туристически пътувания. Моделиране на „динамични пътувания“. Моделиране на туристически пътувания с различни видове транспорт.
Специалните събития
Същност и значение на ефективният мениджмънт на специалните събития за атрактивността на туризма. Изисквания към професията на събитийния мениджър. Видове специални събития. Специфика на мега-събитията. Етапи при организирането на специалните събития – планиране, организация и контрол. Ролята на спонсорите и доброволците при реализирането на специалните събития.
Конкурентоспособност в туризма
Оценка на конкурентоспособността на туристическите дейности. Критерии и показатели. Методи за оценка. Управление на конкурентоспособността на продукта в туристическото предприятие.
Финансиране в туризма
Външни източници за финансиране на бизнеса – лизинг и факторинг. Същност на франчайзинга. Видове франчайзинг. Икономическо значение и предимства на франчайзинга за туристическия бизнес. Франчайзинговият договор в туризма. Франчайзинг в ресторантьорството. Франчайзинг в хотелиерството.
Организационни структури в туризма
Същност и особености на организационните структури в туризма. Типологизация на организационните структури в туризма. Държавни структури. Стопански структури. Нестопански структури в туризма. Международни организации в туризма. Регионални туристически организации. Международни туристически борси. Международни правни източници в туризма.
Реинженеринг в туризма
Същност, обхват и съвременни възгледи на реинженеринга в туризма. Изисквания, методология и технология на реинженеринг на процесите в туризма. Проектиране и анализ на организационните структури, работните места и процесите в туристическата дейност. Избор на процес за реконструиране. Създаване на реинженеринг организация и проектиране на реинженеринг процесите в туризма. Внедряване на реинженеринг промените.
Управленският процес
Характеристика на устойчивостта на управленския процес. Поведенчески и институционални аспекти на устойчивостта на управленския процес. Управление на екипи. Същност и разграничения. Видове екипи. Избор между работна група и екип. Крива на екипните резултати. Специфика на лидерството в екипна среда – функционален лидерски модел на Джон Ейдър. Особености на мотивацията и екипното взаимодействие. Критерии за оценка на ефективността на екипите.
За повече информация и поръчки, цени и условия, използвайте:
0885627717
info@konspekt.bg