Дипломирането по специалност Предучилищна и начална училищна педагогика е свързано с полагане на писмен и/или устен държавен изпит или дипломна работа. Изготвяме теми по Предучилищна и начална училищна педагогика за обучение в бакалавър, магистър, докторски програми и конкурсни изпити. Разработваните теми по предучилищна и начална училищна педагогика са съобразени с въпросите от конспекта, препоръчаната литература, изискван обем и индивидуален срок за подготовка.
Основни теми от конспект за писмен и/или устен държавен изпит по Предучилищна и начална училищна педагогика, могат да включват няколко ключови направления.
-
Педагогика и възпитание
Обект, предмет, структура и функции на педагогиката. Цели и задачи на педагогиката. Основни категории на педагогиката – възпитание, обучение, образование, социализация, инкултурация.
Интелектуално възпитание – същност, цел, средства, форми и методи.
Нравствено възпитание – същност, цел, средства, форми и методи.
Социално възпитание, същност, цел, средства, форми и методи.
Емоционално възпитание, същност, цел, средства, форми и методи.
Същност и компоненти на учебните съдържания – знания, умения и компетентности. Основни документи за съдържание на образованието учебен план, учебна програма, учебник, учебни пособия, годишно разпределение.
Теория за целите на обучение. Таксономии на целите на обучението в познавателната област.
Същност на ученето. Видове учене. Стратегии и техники на ученето.
Същност структура и функции на преподаването. Модели и стилове на преподаване. Техники на преподаването.
Същност и закономерности на процеса на обучение.
Методи на обучение. Същност и класификации.
Характеристика на отделни методи на обучение.
Системи и организационни форми на обучение. Същност и класификации. Урокът като основна форма на обучение.
Професионални и личностни качества на учителя.
-
Педагогическа психология
Подходи и теории към разбирането за детското развитие. Идеите на Зигмунд Фройд, Жан Пиаже и др.
Емоционална привързаност. Разбиранията на Джон Боулби и Мери Ейнсуърт за привързаността.
Емоционално развитие.
Комуникативно развитие. Развитие на общуването с възрастните и връстниците.
Познавателно развитие.
Морално развитие.
Развитие на детската личност. Развитие на „Аз-концепцията“.
Алтруизъм и агресивност при децата.
Връзката между детето и родителите.
Педагогическата психология: основа на преподаването. Характеристика на добрия учител.
Многообразие на учениците.
Поведенчески теории за ученето.
Когнитивни теории за ученето.
Центрирани върху ученика и конструктивистки подходи към преподаването.
Мотивиране на учениците да учат.
-
Предучилищна педагогика
Предмет, структура и методи на предучилищната педагогика.
Специфика на предучилищното образование. Цели, задачи, съдържание и европейски ориентири.
Организиране живота и активността на децата в детската градина. Форми за организиране на педагогическото взаимодействие.
Интелектуално възпитание на децата от предучилищна възраст. Цел, задачи, методи и средства.
Социално-нравствено възпитание и развитие на детето в условията на детската градина.
Естетическо и художествено-творческо възпитание и развитие на детето в условията на детската градина. Особености, цел, задачи, принципи и средства.
Трудово възпитание на децата от предучилищна възраст. Специфика на детския труд. Видове. Цел, задачи средства.
Физическо възпитание на децата от предучилищна възраст. Цел, задачи и средства.
Същност и специфика на предучилищното обучение. Форми и методи на педагогическо взаимодействие.
Подготовка на децата за училище и училищна готовност на децата от предучилищна възраст. Приемственост между предучилищното и начално училищното образование.
Разновъзрастовият принцип за организиране на детската група. Социални и педагогически приоритети на смесената възрастова група в предучилищното заведение.
Семейството като възпитателна среда. Съвременни стратегии за сътрудничество между образователната институция и семейството.
Основни функции на управление на образованието – планиране, организиране, мотивация и контрол.
Законодателни и нормативни основи на съвременното предучилищно образование.
Професиограма на учителя. Функции, качества и компетентности.
Система на детската игрова дейност. Видове игри. Развиващи и образователни аспекти на играта в предучилищна възраст.
Организация на педагогическото взаимодействие в творческите игри – сюжетно-ролеви, театрелизирани и строително-конструктивни.
Игри с правила-дидактични и подвижни. Характерни особености и видове.
За поръчки и въпроси използвайте контактната форма, имейл или посочен телефон.